woensdag

Neoliberale media-ondernemers


Eigenlijk off-topic want ik heb er niets mee te maken. Maar ik blijk me meer dan gemiddeld op te winden over de subsidie voor De Pers uit het potje voor ontwikkelingssamenwerking.
De Pers ben ik intensief gaan lezen toen ik dagelijks 2 uur heen en 2 uur terug reisde aar Rotterdam. Dan is bijna alle drukwerk welkom. Toegegeven, de Pers is beter dan de Spits en de Metro, maar dat is niet zo moeilijk. Wat opvalt is dat het eigenlijk geen krant is, maar een dagelijks opinieblad. De opinie van de baas, denk ik dan. En waarom zou je daarvoor subsidie krijgen van het NCDO?
De Pers heeft iets met subsidie's: ze adviseert haar lezers er zoveel mogelijk van gebruik te maken. Eigenaar van De Pers is miljardair Marcel Boekhoorn (Quote 500 nr. 13, €1,3 miljard) die er geen geheim van maakt de krant te beschouwen als hobby.
Er zijn meer rijke rechtse ondernemers die hun media-hobby door publieke middelen laten betalen. Misschien verklaart dat mijn boosheid. Neem Grimbert Rost van Tonningen, de mediamiljonair die 4 miljoen euro verdiende aan een paar maanden 'advieswerk' voor de verkoop van uitgever PCM aan Apax. Inderdaad: dat advies dat neerkwam op 'wanbeleid' en dat volgens de Amsterdamse Ondernemingskamer van van geen kant deugde, en dat geld dat nu eigenlijk terugbetaald moet worden.
Daarna zette Rost van Tonningen de neo-rechtse discussiewebsite Pluspost op. Toen die vanwege te weinig belangstelling verlies ging maken, concludeerde Rost van Tonningen niet dat de markt kennelijk geen belangstelling had voor zijn produkt. Nee, hij vroeg 170 duizend euro subsidie aan het bedrijfsfonds van de pers en.. kreeg die ook! Om het nog iets gekker te maken: dezelfde Rost van Tonningen vindt op dezelfde onrendabele, gesubsidieerde Pluspost dat de media niet onafhankelijk genoeg zijn.
Maar dat is dan wel weer lachen..