maandag

Subsidie voor de JSF-bedrijven



De Nederlandse bedrijven die profiteren van de bouw van de Joint Strike Fighter hebben wel héél goed onderhandeld over het bedrag dat ze moeten terugbetalen aan de staat. Alles bij elkaar kregen ze 245 miljoen euro korting over hun schuld aan de schatkist.
Anderhalf jaar geleden deed ik een WOB-verzoek aan het ministerie van Economische Zaken om erachter te komen hoe die lobby (ten koste van de belastingbetaler) was verlopen. Het ministerie weigerde de gevraagde informatie te geven. Ik ging in beroep bij de rechter, die me volleldig gelijk gaf. Maar tegen die beslissing tekende het ministerie weer beroep aan bij de Raad van State.
Die zaak loopt nog, maar ondertussen kreeg ik een bundel documenten op gron waarvan in de geslaagde lobby vandaag in de Volkskrant reconstrueer.
De samenvatting staat hier: Industrie kreeg korting van 250 miljoen.
Hoe ze dat voor elkaar kregen? Gewoon, langdurig klagen, proces aanspannen, dat weer laten vallen als het uitkomt, topman Vollebregt (Stork) op bezoek sturen bij Van der Hoeven (EZ), bizar tegenvoorstel doen, arbiter inschakelen en opnieuw onderhandelen tot het contract, dat je ooit zelf hebt getekend, helemaal van tafel is.
Goed zakendoen, heet dat geloof ik.
Maar wel jammer dat wij dat moeten betalen.